איך להימנע מהונאות אשראי ועוקצים ברשת – המדריך המלא לבעלי חנויות באינטרנט

לפני 20 שנה, כשסיפרו לכם שיום יבוא ולא תצטרך לצאת מהבית בשביל לעשות שופינג, זה היה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל מי היה מאמין שהפוטנציאל העסקי יהיה כזה עצום שהוא יעמיד אותך, כבעל עסק אינטרנטי, בסיכון תמידי מול נוכלים והונאות ברשת?

 

בימינו, כולם כבר קונים באינטרנט. על פי נתוני גלובס, מחזור הרכישות של ישראלים מאתרי מסחר בחו"ל בשנת 2018 מוערך בכ-10 מיליארד ש"ח, עלייה של כ-20% משנת 2017, 4% יותר מהעלייה של השנה שעברה, שהסתכמה בכ-16%.

 

כמו שהלקוחות שלך כבר מזמן לא צריכים להתרוצץ בין חנויות כדי להשוות דגמים של מה שזה לא יהיה שהם מחפשים, גם אתה כבעל עסק אינטרנטי יכול, באמצעות כלים דיגיטליים חכמים, לנהל את העסקאות  שלך בצורה מאובטחת ולחסוך הרבה זמן וכסף. 

ללא ספק, היתרונות של חנות באינטרנט לעומת חנות מסורתית הם עצומים, אבל חשוב לזכור שהאינטרנט הוא סוג של מערב פרוע. 

בשונה מחנות בקניון או ברחוב, באינטרנט אתם לא באמת יודעים מי הלקוח, לכן חשוב מאוד לעשות בדיקה מקיפה ולאמת את הפרטים המלאים של בעל הכרטיס כפי שהזין אותם בעת החיוב.

 

למה חשוב לבצע אימות טלפוני לעסקאות אשראי באינטרנט?

רוב חברות האשראי שפועלות בישראל מציעות ללקוח שירות סליקה מאובטח. בעוד שזה מאוד תורם לאמינות שלכם כמוכרים, זה משאיר אתכם חשופים לתופעה מסוכנת – גניבת זהות. 

 

"זהות" באינטרנט פירושה אוסף שמות המשתמש והסיסמאות שיש לכל אחד מאיתנו ברשת – חשבונות דוא"ל, שרותי בנקאות, שרותי בריאות, רשתות חברתיות, קשר עם מקום העבודה, קניות מקוונות, אתרי הכרויות, משחקים בטלפון ועוד שירותים רבים שכולנו משתמשים בהם. 

באירוע של גניבת זהות, כל מה שהתוקף צריך כדי להשתלט על זהותו האינטרנטית של הקורבן זה גישה לחשבון הדוא"ל שלו. 

בצעד הבא הוא ישנה את הסיסמה של הדוא"ל כדי למנוע מבעל החשבון את האפשרות לחזור ולהיכנס לחשבון, ולנסות להיכנס לחשבונותיו האחרים של הקורבן. 

כשהוא נדרש להקליד סיסמה, הוא ילחץ על הקישור "שכחתי סיסמה", ויקבל בדוא"ל קישור לאיפוס הסיסמה. ההשתלטות על חשבון הדוא"ל היא הצעד הראשון, שבעקבותיו יכול התוקף להשתלט על מרבית החשבונות והשירותים אליהם יש לקורבן גישה.

 

נחזור רגע לעולם ה"אמיתי" וגם שם יש שפע של הזדמנויות בהן פרטי כרטיס האשראי שלכם חשופים. האם אתם באמת סומכים על כל מוכר, קופאי או מלצר שאתם מוסרים לו את הכרטיס שלכם מדי יום? מספיק שרק אחד מאלף יחליט לצלם את הכרטיס שלכם כשלא תשימו לב ומשם הדרך סלולה למסע קניות ברשת – על חשבונכם! 

איך זה משפיע על בעלי עסקים באינטרנט?

אז כמו שאמרנו, לחברות האשראי יש נהלים שנועדו להגן על בעל הכרטיס מפני תקריות של גניבת זהות. כאשר בעל הכרטיס יכחיש את העסקה, חברת האשראי תחזיר לו את הכסף, אבל מכיוון שאנשים לא בודקים כל יום את חשבון הבנק שלהם, בד"כ לוקח זמן עד שהקורבן מבחין בכלל שהיה לו חיוב חריג בכרטיס. 

ומה אתם עשיתם בנתיים? ארזתם, שלחתם, נפלתם קורבן, וברגע שהעסקה בוטלה, לעולם לא תראו את הסחורה שלכם בחזרה. אם זה לא מספיק, כל עוד אין ראיה מוצקה שבעל הכרטיס חתם על העסקה וקיבל את הסחורה, אתם חשופים לקנסות ותביעות, גם מצד הלקוח וגם מצד חברת האשראי. 

איך מתבצע אימות טלפוני לעסקאות אשראי 

על כל עסקת אשראי שעוברת במערכת שלנו, אנחנו מבצעים אימות טלפוני מול חברת האשראי, בו אנחנו מאמתים את הפרטים המלאים של בעל הכרטיס כפי שהזין אותם בעת החיוב.

אימות טלפוני נותן את ההגנה הכי גבוהה שיש, אבל זה לוקח זמן, כיוון שחוץ ממעבר על כל עסקה ועל כל פרט, לחברת האשראי הסולקת יש נתונים משלה שהיא צריכה לאמת, למשל אם הכרטיס המשלם הוא של חברה אחרת. 

אם הסולקת היא ויזה, והחיוב נעשה בכרטיס לאומי קארד, אז לאחר העברת הפרטים לנציג המטפל, הוא עצמו צריך להתקשר ללאומי קארד לאמת את הפרטים. ועכשיו תארו לכם שצריך לעשות את זה עם עשרות עסקאות או יותר בכל פעם.

הפתרון שלנו – אימות עסקאות באוטומציה

יצרנו תהליך שמרכז באופן אוטומטי את כל הנתונים, מסדר אותם בטבלה עם כל הפרטים שנציג חברת האשראי צריך לקבל כדי לאמת את המידע, עם חלוקה לפי חברות אשראי כדי שלנציג יהיה נוח לטפל באימותים. כל מה שנשאר לו לעשות זה לשלוח אלינו חזרה האם תקין או לא תקין. 

 

שירות נוסף שאנחנו מציעים זה אימות נתונים. מתקשרים לחברת האשראי ושואלים אם הפרטים נכונים. אם מספר הטלפון שנמסר בעת הרכישה שונה מהמספר ששמור אצל חברת האשראי, זה דגל אדום. במקרה כזה אנחנו מתקשרים לשני המספרים ובודקים שאכן יש קשר בניהם. 

אם שניהם טוענים שהם בעל הכרטיס, אבל אחד מכחיש את העסקה והשני מאשר אותה, זה די ברור מי פה הנוכל. במידת הצורך, אנחנו מבקשים מהם להעביר לנו צילום תעודת זהות. 

 

אם הנוכל טוען שהוא בדיוק החליף טלפון, אנחנו מבקשים ממנו לעדכן את המספר אצל חברת האשראי, והיא בתורה תבקש ממנו לענות על שאלות אישיות שהוגדרו מראש על ידי בעל הכרטיס. אז אם תהיתם בשביל מה ויזה או ישראכארד צריכות לדעת איך קראו לחיית המחמד הראשונה שלכם, זו הסיבה!

 

כמובן שבפעם הבאה שהלקוח יקנה אצלכם האימות כבר יהיה אוטומטי כי כל הפרטים כבר יהיו שמורים במערכת.  

 

יש המון נסיונות הונאה ואנשים לא יודעים שהם יכולים למנוע את זה. מאז שהתלחנו הצלחנו למנוע 99% מההונאות, והיו המון ניסיונות.

 

כשנכנסנו לתחום הזה, עשינו הכל טלפונית, אבל עם הזמן, מתוך הניסיון לייעל תהליכים רוטיניים, פיתחנו מודל אוטומציה שחוסך לנו חלק גדול מהעבודה.  

 

כך למשל, עסקאות נשלחות לחברת האשראי כל שעתיים לאימות באופן אוטומטי. 

בתוך זה שילבנו תהליכי בקרה שנכנסים לפעולה ברגע שההזמנה יוצאת, כדי לוודא שאכן כל הנתונים אומתו, שנעשתה שיחת הטלפון ללקוח, שהוא אישר את העסקה ושהכל תקין. 

 

אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם חברת ויזה, שנהנית מהשירות שלנו ומפנה אלינו לקוחות, כי גם לה זה חוסך זמן יקר. המטרה שלנו היא לתת שירות אמין לבעלי עסקים שעושים עסקאות באינטרנט, ולעזור במה שאנחנו יכולים לצמצם נזקים ולמזער את התופעה של גניבת זהות.

 

עכשיו כל מה שנשאר לבעל העסק לעשות זה לדאוג שכל המידע הרלוונטי יהיה נגיש ללקוח מול העיניים ולאפשר לו לקבל החלטות קניה בביטחון שהמידע הרגיש שלו בידיים טובות.

רוצה לקבל מידע נוסף איך אנחנו יכולים לעזור לך בעזרת אוטומציה? ניתן לקבוע איתנו שיחה טלפונית כאן, כמובן אוטומטית 🙂